Media skadad?

(varning för hemska bilder i inlägget)




I november 2009 så skrev jag ett inlägg som fick stor publicitet då det var många unga tjejer och föräldrar som kände igen sig. Inläggets rubrik löd "Vikthetsen ökar bland yngre tjejer". Läs inlägget HÄR!

Jag får fortfarande kommentarer och mail angående det inlägget och jag skulle vilja publicera en kommentar som jag fick idag. Självklart anonymt och tjejen som skrev är oxå anonym.

Hej! Har inte kollat igenom alla kommentarer men här kommer ja med en kommentar hur jag som är en 14 flicka tycker och tänker. Jag har just nu ångest att börja skolan efter jullovet eftersom jag har gått upp nåt kilo , jag har bestämt mig för att inte äta efter 18:00 och försöka äta så lite som möjligt. Har ätit pizzaidag och jag börjar nästan gråta när jag ser mig i spegeln i bland och mitt mål inför sommAren är att mina lår inte ska gå ihop, men jag vill fortfarande ha lite tuttar så det är också ett problem , men går jag ner till 50 kilo så har jag tuttarna kvar. I omklädningsrummet står dom flesta tjejerna i klassen och jämför sig med varandra och så vidare.. Det har blivit så att vi hellre är smala än har bröst tex. Jag gillar känslan av att vara hungrig och gillar dagar jag inte ätit något i skolan sen åker man hem och så åker man på träning sen orkar man inte äta mat för det är så sent så man tar typ en macka det syns även i skolan hur man ska se ut , det är inte många som är överviktiga i skolan av tjejerna och endast de smala har eller har haft killar. Mina planer inför skolstart är att äta så lite som möjligt och röra på mig ,men det är enklare att gå ner i vikt när man är i skolan för typ ingen äter lunch. /Media skadad

Jag skulle vilja tacka den här tjejen för att du skrev den här kommentaren då den är så fruktansvärt avslöjande om vad som faktiskt försigår i unga tjejers hjärnor just nu. Detta är vår verklighet och det finns nog inte mycket som skola eller föräldrar kan göra för att stoppa dessa tankar. Detta handlar om hela samhällets och medias syn på kvinnokroppen. Detta är större än vad vi tror. Vi blir manipulerade från väldigt ung ålder av alla bilder, tv-program, tidningar osv. Det sätter sig som en liten bacill i våra hjärnor och är man det minsta modeintresserad så är man i princip fast i träsket för "jag skulle vilja vara lite smalare" - bakterien.

Det stora problemet är inte att många kvinnor/tjejer vill bli smalare. Det är när man går ifrån att vilja bli smalare till att faktiskt göra något riktigt idiotiskt åt det! Istället för att börja träna och äta sunt så börjar man banta, kräkas upp maten, röka eller skita i att äta helt och hållet. Det är den lätta vägen! Den lätta vägen som kan bli så extremt svår sedan när allt utvecklas till en sjukdom eller ett beroende!





Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här ämnet men jag väljer att stanna här. Jag låter er som läser komma med kommentarer och diskutera vidare om detta! ......

En stor kram till dig som skrev kommentaren.



Kommentarer
Postat av: Carro

Det är ett jätteviktigt ämne! Bra att du tar upp det. Hemskt när det börjar så tidigt i åldrarna. Barn och ungdomar påverkas så otroligt mycket av samhället och media. Riktigt fruktansvärda bilder, hoppas de har effekt. Tyvärr tror jag att de som bantar sig så smala inte förstår att de själva snart är där. Bra att du uppmärksammar ämnet!

2011-01-10 @ 23:06:25
URL: http://evacarolinen.blogg.se/
Postat av: Caroline

Synd att inte fler tar ämnet på allvar. Tycker att speciellt föräldrar borde ta till sej det här. Lär man sitt barn från början att man är bra som man är och att andra saker är viktigare än utseende så tror jag inte att risken är lika stor. Såklart kan det gå illa iaf, men alldeles för många unga har dålig självkänsla som gör att de lättare påverkas.

2011-01-11 @ 09:27:39
Postat av: anna larsson

Riktigt bra att du var upp det här ämnet. Jag har ju gått igenom helvetet själv och vet vilken vriden syn man kan ha och jag ser mer och mer hur de både kryper nedåt i åldrarna men också att de är fler och fler i ens egen ålder som börjar med en oskyldig liten diet och lite träning men sen spårar det ur totalt. De behovs skrivas mer, informeras mer, . Killar drabbas också av denna sjukdom men inte alls lika ofta, jag tror även killarna behöver veta mer vad sjukdomen handlar om och vad de kan göra! De flesta modeskaparna som gör kläder i de minimala måtten är män.

2011-01-11 @ 13:35:52




bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0