Scalibor fästinghalsband.

Förra året så skrev jag ett inlägg om Scalibor Fästinghalsband. Inlägget handlade mer om hur Willen hade reagerat och jag undrade om vi i överhuvudtaget skulle våga sätta på halsbandet igen?


Självklart så satte vi aldrig på halsbandet mer! Men efter att jag publicerat inlägget så fick jag massor av mail och kommentarer angående att halsbandet hade fungerat jätte bra på andras hundar. Att jag inte visste vad jag pratade om. Att min hund antagligen hade fått något felkonstruerat halsband. Att Wilgot kanske redan var sjuk? Om jag hellre ville att han skulle få borelia?? Osv. Men under årets gång så har jag hört så otroligt många hemska historier ang detta halsband. Och senast idag fick jag ännu en kommentar:



Och denna kommentar fick jag förra året då jag skrev inlägget:



Nu vill jag gå ut och varna för Scalibor Fästinghalsband! Det spelar ingen roll hur många "hundkunniga" människor som använt halsbandet i åratal som hör av sig. För VISSA hundar är det FARLIGT! Vill du använda halsbandet i allafall för att prova (Varför vet jag inte?????) så håll hunden under uppsikt första två dygnen. Beteer den sig konstigt? TA AV HALSBANDET, bada och schampoonera hunden grundligt och låt hunden vila. Schampoonera ytterligare en gång till efter ett par timmar och låt sedan hunden vila. Förhoppningsvis så försvinner besvären då!



Kommentarer
Postat av: Caroline

Gud va läskigt! Man kan ju aldrig veta hur en hund reagerar på det liksom. Jag har varken haft halsband eller droppar till min hund då min mamma berättade för mig att det är förhållandevis sällsynt att borrelia utvecklas till en klinisk sjukdom hos hundar. En smittad fästing behöver suga blod i några dagar innan den kan överföra sjukdomen, så det skulle vara möjligt att undvika smitta genom att kolla igenom hundens päls på kvällen. Jag själv brukar gå igenom min hund några gånger i veckan för att avlägsna eventuella fästingar. Halsbandet vågar jag verkligen inte pröva efter ditt inlägg nu! Bra att du varnar :)

2011-04-26 @ 14:08:53
URL: http://evacarolinen.blogg.se/




bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0