Att straffa barn är inte okej.

Sitter och tittar på en hemsk dokumentär på femman som gör mig så jäkla upprörd. Den handlar om kristna familjer som vill uppfostra sina barn på sitt sätt. Så som dem själva är uppfostrade. Vill först och främst klargöra att jag absolut inte har någonting emot kristna människor. Det som gör mig upprörd är:



Barnen får inte gå i vanlig skola, de blir hemskolade.

Gör de något fel så straffas dem genom smiskning.

De får inte titta på tv utan bara på film som föräldrarna valt.

De får inte lyssna på vanlig popmusik som andra barn/ungdomar lyssnar på.

När de får rast ifrån sin hemskolning så ska de hjälpa till i hemmet.

De får sällan leka.

De tränar tjejerna att bli hemmafruar.

De tränar killarna till att bli ledare.

De ska gå upp sju varje morgon (även på helgen) för att be eller jobba i hemmet.



Jag tycker att den här typen av uppfostran är hemsk! Barnen kommer förr eller senare komma ut i världen (förhoppningsvis) och få en chock. Jag tror inte att en sån här uppfostran skapar en god och avslappnad människa. Jag tror snarare att en sån här typ av uppfostran skapar kriminella eller psykiskt skadade människor. Eftersom att de inte alltid kan leva i hemmet. De kommer förr eller senare komma ut i samhället och bli väldigt förvånade. Ett barn som uppfostras med smiskning och för hårda regler kommer antagligen att vilja göra uppror senare. Inte alla naturligtvis! Vissa av dem kommer säkert leva som föräldrarna vill hela livet. Men många tror jag far extremt illa av denna sortens uppfostran.



Kommentarer
Postat av: Emma

Jag såg med programet på 5:an nyss. Fan vad arg man blir! Hur tänker de egentligen???

2009-06-14 @ 13:15:48
URL: http://lifeasemmaknowit.blogg.se/




bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0