Jävla Scalibor fästinghalsband.

Förra året när Willen var ett år och vägde ca 3 kg så satte vi på ett Scalibor halsband emot fästingar. Det står inte direkt några varningar på förpackningen. Efter ett dygn så började han att rycka, gick med svansen mellan benen och ville sitta hos mig hela tiden överallt. Han var yr och gick in i saker dessutom. rTill slut så åkte jag och min mamma till Strösholm djursjukhus och där sa dom att han antagligen fått för stor mängd "gift" i sitt halsband och att han kanske var känslig och för liten?! Direkt när han blev dålig så tog jag naturligtvis av det dumma halsbandet eftersom jag förstod direkt att det måste ha varit de som orsakade hans konstiga beteende.

I år har vi gett det ett nytt försök. Han väger 6 kilo nu och är äldre. Är mycket stadigare och tåligare då han är 2 år. Folk har även hyllat detta halsband och sagt att man ska ge det tid. Satte på halsbandet igår och det har gått jätte bra tills nu. När Kaka hämtade mig på jobbet idag så hade han tagit av halsbandet då han tyckte att Willen betedde sig konstigt. Han var inte med förra året när Willen blev sjuk, men förklarade det exakt så som jag upplevde Wilgots besvär förra året. INTE IGEN! Nu är halsbandet av igen och Willen kryper fram i lägenheten, vill ligga hos mig och PÅ MIG vart jag än är! Och när jag stod i köket och gjorde en macka nyss så lade han sig på golvet nedanför, då visade jag honom till sin korg och sen låg han där tills jag gick in i sovrummet och satte mig. Då slängde han sig upp i mitt knä igen. Jag håller på och ringer till Strömsholm för att jag vill ha lite råd om hur vida vi vågar sätta på halsbandet igen i morgon? vissa hundar kan ju reagera starkt första två dagarna. Det vet vi ju. Så vill helst bara få råd av någon som kan om hur vi ska göra nu...? Stackars lillen.



Någon som känner igen detta?


Kommentarer
Postat av: fine

åh neeejjj!! Jag skulle ju precis köpa ett sånt.. fan, det får bli frontline istället..



Jag förstår om du vill åka iväg, men nu när det är så fint väder är det inte nå större fel på sverige ;)

2010-06-04 @ 00:08:37
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Maggis

Hej!

Vi köpte ett sådant förra året till vår Borderterrier Grynet och hon fick som ett epileptiskt anfall i samband med det!!!

Pratade med en kompis som jobbar på Vet.klinik och hon sa att jag skulle sluta använda det o anmäla det till Apoteket!

Vi har aldrig använt det mer men Grynet har haft ett par anfall efter detta ändå!?

Vet ej om Fästinghalsbandet drog igång detta och att det var något latent eller om det var själva orsaken...

Jag tror att det var Halsbandet, hon var 6 år då och hade aldrig haft ett anfall innan!

Så det blir bara giftfria droppar hedanefter!

MVH

2010-08-05 @ 16:43:20
Postat av: Johanna

Vår hund fick epilepsi och är nu död. Han blev 6 år. Vi tror det är halsbandet jag är säker på att det är det för han var mycket frisk innan vi började använda det! Det var kort efter vi börjat använda det, som problemen började. Han började sova mycket djupt och i början trodde vi han drömde när han låg och ryckte. Så här nu i efterhand förstår vi att det var mindre ep-anfall. Han var också mycket trött och gick in i saker. Fick dålig mage kräktes osv..

Han levde ett år bara efter att Ep-medicinering sattes in. Fick fler och fler anfall.



Det är så sorgligt om vi hade förstått. Det var en stor hund. Ingen veterinär sa något om fästinghalsbandet.

2011-04-25 @ 23:33:42




bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0