Få lättare att sova med hjälp av viss mat.

Läste en artikel i Aftonbladet nyss om vad man ska undvika att äta innan man lägger sig. Då kan man nämligen få svårt att sova. Däremot så finns det mat som gör precis tvärt om, tydligen. Du kan bli sömnig av att äta vissa saker oxå. Australiensisk forskning visar att mat med högt GI (glykemiskt index) gör att man somnar snabbare. Deltagarna i forskningsstuiden somnade 8,5 minuter snabbare när de ätit mat med högt GI. Anledningen är att kolhydraterna ökar kroppens mängd tryptofan (en aminosyra som finns i protein), och det gör dig sömnigare. Proteinrik mat gör dig alltså trött. Här är listorna på maten du ska äta för att sova bättre och på det du ska undvika.


(Källa: Iform, Aftonbladet)


Själv tycker jag att det låter lite som att dom vill göra oss tjocka? Vitt bröd och jasmineris ska man tydligen äta innan man somnar och fullkornsmaten gör att vi inte somnar?! Hmmmm... Vem vet, det kanske funkar?!

Kommentarer
Postat av: fine

nejmen det LÅTER tokigt, men det är något jag också har läst i Pauline Nordin, som är en svensk body builder i Los Angeles. Hon skrev att de som åt mycket fast carbs somnade snabbare än de som inte gjorde det. Jag sover bra vad jag än äter, bara jag inte går och lägger mig vrålhungrig!



huvva, en sådan sorts förkylning hoppas jag verkligen inte att det är!!

2010-06-14 @ 16:57:41
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: L I N N ♥

Hej, hur är de med dig N?

2010-06-14 @ 17:52:45
URL: http://linnilssons.blogg.se/
Postat av: vilica

låter konstigt men visst :P

2010-06-14 @ 18:18:15
URL: http://vilica.blogg.se/




bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0