Förbjuda kamphundar?! Vad tycker du?!

Jag har läst otroligt många artiklar senaste året kring olika hundattacker. Både mot människor och andra hundar. Oftast så handlar det om någon form av kamphund. Det är i allafall så det står. Jag har träffat många "kamphundar" som är otroligt snälla och trogna sina ägare. Men även sett och hört om fall där ägaren inte har en aning om hur man skall uppfostra en sådan hund. Jag har även läst om kamphundar som varit lydiga och fina familjehundar men som sen helt utan anledning fått någon knäpp och attackerat både barn,vuxna eller djur. Då börjar jag fundera! Är det så att vi tror oss veta att alla hundars beteenden beror på ägaren? Eller är "kamphundar" en farlig ras som är oförutsägbar? Ska vi totalförbjuda kamphundar i Sverige?!

Problemet ligger även i att många skaffar hund och inte har en aning om vad det innebär! Sen blir de vana med sin hund, älskar den högt och tror att den aldrig skulle skada någon eftersom att den är så otroligt snäll hemma!

 
Mats Odell
som är minister i KD vill förbjuda. 

- Kamphundar är för farliga för att få leva bland människor. Flera raser totalförbjudas i Sverige.
- Det är ingen mänsklig rättighet att äga farliga hundar. De är närmast potentiella vapen.

Innan ett totalförbud vill han i ett första steg att kommunala och privata bostadsbolag  skriver in ett förbud mot kamphundar i sina hyreskontrakt.

Enligt honom är det orimligt att kamphundar "som är framavlade för att slåss" finns i samma trappuppgångar som barnfamiljer och andra.




(Faktakälla: Sydsvenskan, Expressen)


Kommentarer
Postat av: allis

i vilket program gör du alla de här collagen? De är verkligen jättefina! Men är det inte jobbit att jobba så mycket med dom? För jag menar, det borde ju ta en stund! :)

2010-07-13 @ 07:56:24
Postat av: Husse

Asså ODELL vad ska vi göra åt dessa "kamphundar" du snackar om Enligt mig skapar männsiskan 10 gnger mer problem en en jävla hund skärp dig MÄNISKAN avlade "kamphundar" MÄNISKAN tränade hundarna till att brutalt döda varandra i en ring MÄNISKAN dödar mer djur mäniskor om året en vad Dina kamphundar gör jag har en amstaff hur go och snäll enligt mig e min hund som Ferdinand en liten Mes som sniffar på blommorna under trädet:P han får ju allt och låta som om det är hundens fel MEN FÖR HELVETE ODELL DET ÄR JU SÅNNA SVIN SOM DU KOMUNIST JÄVEL SOM SKAPAR ONDSKA PÅ JORDEN vi kanske ska förbjuda sånna som nu istället ditt jävla svin jag är ny här i mitt område när jag tog in min första egna hund Amstaff 8 veckor gammal var han när nån kärring POLIS ANMÄLDE MIG för att jag hadde denna rasen HAN HAR EN KAMPHUND stor och agresiv hunden var en liten bäbis fallet las ner efter en vecka Det är ägaren som formar hunden om hunden är agresiv har ägaren slått hunden eller helt enkelt inte tagigt hand om den om folk som odel ska forma detta land tycker jag helt enkelt synd om sverige

2010-07-13 @ 10:31:23
Postat av: Caroline

Hett ämne just nu!! Kul att du tar upp det.



Min Elvis blev jagad av en "kamphund" som valp och jag blev förbannad, inte på hunden utan på ägaren som inte hade den kopplad mitt inne i stan. Fick som tur va upp honom i famnen skyddade oss genom att få upp mitt ben mot hunden som kom rusande. Det lustiga var att den gått fint vid sin mattes sida sekunderna innan den fick syn på Elvis.



MEN för något år sedan blev Elvis påhoppad igen, och detta var av en Dansksvensk gårdshund som kom springande och dessa klassas inte direkt som farliga direkt. Robin fick upp Elvis i famnen och jag ryckte tag i den andra hundens nackskinn, för ägaren verkade inte vara i närheten.



Jag tror på att man inte ska ta för givet att ens hund alltid är lika fin som den är hemma. Djur handlar instinktivt och kan bli blockerade i vissa fall. Även om man tror man känner sin hund så är det ingen människa och fungerar inte heller som vi människor gör.

2010-07-13 @ 18:43:37
URL: http://evacarolinen.blogg.se/




bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0