Äpplen.


Äpplen innehåller inte särskilt mycket vitaminer och de mängder som finns i ett äpple ligger långt under det rekommenderade dagliga intaget av de olika vitaminerna. C-vitamin finns främst i skalet eller strax innanför. Därför är det bättre att äta flera små än ett stort äpple om det är C-vitamin man vill ha. Den rödfärgade sidan på äpplet innehåller mest C-vitamin. Äpplen som växt på sydsidan av trädet innehåller nästan dubbelt så mycket C – vitamin som de på nordsidan. Däremot innehåller äpplen rikligt av antioxiderande fenolföreningar, quercetin, catechin och proanthocyanidin. Enligt WHO minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och högt blodtryck om man äter mycket frukt och grönt. Dessutom får man en bättre sockerbalans och också minskad risk för vissa typer av cancer. Det finns forskning som visar att äpplen minskar risken för stroke och astma. Så lite som två äpplen per vecka kan ge mindre sammandragning av bronkerna vid ett astmaanfall. Äpplen hjälper också den som behöver hjälp att kontrollera vikten.


Eftersom jag själv är nötallergiker så kan jag inte heller äta kärnfrukter och inte heller äpplen.
Däremot så kan jag äta svenska äpplen som kommer nu under vinterhalvåret. Och jag äter minst tre äpplen om dagen. Det är ju så fruktansvärt gott! Så alla ni som inte kan äta äpplen pga nötallergi. Testa er fram lite försiktigt såklart. Men dom flesta nötallergiker kan äta svenska vinterhalvårs äpplen. Bra va?!






Kommentarer




bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0