Följer upp mitt inlägg om unga tjejers vikthets.



Wow.
Inte visste jag att detta skulle skapa såna känslor som det faktiskt gjorde. Det är jag glad för! Många har kommenterat inlägget och jag hoppas att debatten fortsätter i bloggvärlden då jag som ni säkert redan har förstått tycker att detta är ett av våra största samhällsproblem. Jag är glad över att få ta del av så många människors åsikter och tankar kring detta. Det krävs mycket för att göra en ynka ändring kring ämnet och jag hoppas att genom våra bloggar så kan vi nå ut till många yngre och deras föräldrar som sedan sprider det vidare så att ämnet blir ett ordentligt samtalsämne. Jag hade tänkt publicera några kommentarer som jag tycker är värda en extra tanke och en som jag skulle vilja svara på offentligt...


Skolan borde verkligen göra något åt det. Och det gör dem. Åt fel håll. Jag fick en lapp hemskickad från hemkunskapen där det stod att det var direkt skadligt att äta godis. Markerat som "FARLIGT" med stor röd triangel. "Du blir överviktig, får diabetes, cancer, DÖR!" det är det vi blir itryckta i skolan. Skuld skuld skuld! Det är så de tror att de kan få fram sitt budskap. Folk förfäras över att "vart tionde barn är överviktigt!", men det innebär ju också att 9 barn inte är det! Och de 9 barnen får också stå ut med den här skiten, den här SKULDEN och kraven på hur man ska vara. Vissa klarar det inte. Och jag skäms för att säga att jag inte gör det. Men det jävligaste är att när man kommer ut med en ätstörning möts man av så jävla många "Jag förstår dig, jag tänker likadant." SÅ SKA DET INTE VARA! tack för att du bloggar om det som håller på att bryta sönder oss totalt. /Junibarn


Bland barn och ungdomar är det ganska viktigt att vara perfekt. Och inte tjock och så.
Man måste passa in. Och då behöver man ständigt vara på en diet. /FlikkahmedKilleh


äntligen ett vettigt inlägg om detta. Utan en massa döda spekulationer och idiotiskt jada jada. Bara rakt upp och ner, så här är det. Kvinnor är kurviga och det är ett ideal vi borde värna om. Allt annat är knäppt och ohälsosamt.
Tack. Suveränt. /Hanna


Läste din inledning och blev glad. En vettig tjej med lite hull på kroppen, men stolt ändå, tänkte jag. Sen läser jag 1,74 lång och 54 kg... Då är man rätt smal. Faktiskt underviktig! Tror det är svårt att förstå hur jobbigt det kan kännas med extra kilon (när det verkligen ÄR extra kilon). Hade du vägt 75 kg - så kanske du inte känt att du var välmående? Men då hade du faktiskt varit normalviktigt enligt BMI! /Jenny

Svar:
Jag tycker inte att det spelar någon roll hur mycket jag själv väger. Jag är en person som är lång och som alltid har varit "För smal" enligt andra. Nu har jag växt till mig och hullat på mig lite och det är jag glad och stolt över. Jag anser att det här ämnet är lika viktigt för mig som för en överviktig tjej. Inlägget handlar om våra barn och hur de uppfattar och tar till sig vår kroppsfixering. Är man överviktig och känner att man behöver gå ner några kilon för sin hälsas eller för sitt välmåendes skulle som vuxen så är väl det bra. Men, man kanske ska behålla det lite för sig själv och inte dela med sig av sina åsikter om sig själv till sin dotter eller son. Att träna och äta nyttig kost är bara bra enligt mig. Banta tycker jag är helt och hållet onödigt eftersom man endå inte orkar hålla sig till den dieten som man väljer hela livet och då går man endå upp dubbelt så mycket när man senare börjar äta som vanligt folk igen. Jag har alltid varit "underviktig" (enligt BMI) och kommer nog alltid att vara. Men det är ingenting som jag valt och fråga mina vänner och min sambo om ni inte tror mig, men jag är nog den mest matglada människa ni kan hitta! Det här ämnet är som sagt viktigt för vem som helst att ta upp och se nu till att göra det! Ut med det i bloggvärlden!



Detta är så grymt hemskt! Min lilla syster är 8 och hon vill banta. Hon försöker ibland äta mindre och ber mamma hjälpa henne med träningsövningar för magen. Bara för att nån annan jävla cp-unge har sagt att hon är tjock!!Varför hyllas inte plus zize modellerna mer? De är väl dem som borde synas i media! /Alexandra


Det är så sjukt. När man är 10 har de flesta inte ens kommit in i pubeterten och den "kvinnliga" växten har inte kommit än. Hur du är som person värderas inte lika stort och jag tror det är en bidragande faktor. Man är varken mer eller mindre värd för att man har 25 i midjemått:S /Neha







Kommentarer
Postat av: TSITSA

Usch måste säga att jag mår dåligt av att höra sånt. Men helt allvarligt så är det för utseendefixerat i både cyberspace, på tv, tidningar och detta speglar sig i verkligheten. Många av oss så kallade damer är verkligen inga förebilder och alla har börjat bry sig om bara sig själva. För mkt tid lägger vi ner på småskit än på livet. Give it a rest. Vi slösar bara våran tid på jorden.

2009-11-07 @ 02:29:40
URL: http://tsitsa.blogg.se/
Postat av: Louise

precis. Jag var jättetjock när jag var liten. det är sant. men jag fick ingen hjälp. jag minns när jag var 10 år vägde jag ca 55 kg. Jag blev mobbad. istället för och stötta mig så blev jag nedtryckt. Tyvärr... ofta är de svårt för överviktiga att förstå att de som är smala inte trivs med sig själv men nu när jag blev äldre hade/har jag många vänner som är jättesmala och inte trivs med sig själva. Vi borde få bort det hära konstiga idealen och hjälpa varandra istället. Och framförallt hjälpa människor att må bättre psykiskt!! KRAM

2009-11-07 @ 08:45:04
URL: http://laalee.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack detsamma gumman :)

2009-11-07 @ 09:50:33
URL: http://veronikascrib.blogg.se/
Postat av: Andréa

Sv: Trött i luvan, vad gulligt :D



Hoppas du får en kanondag!

2009-11-07 @ 10:02:57
URL: http://makeupartisten.blogg.se/
Postat av: mickilicious

det skulle vara jobbigt om alla hade samma smak=)

2009-11-07 @ 11:52:57
URL: http://mikaelaflisanfrejen.blogg.se/
Postat av: Simone

SV: Hej gumman :) Vad har du för dator..? Det är en "print screen" du vill ta förstår jag, då har du en pc säger vi är det CTRL + knappen Printscreen du trycker ned - sedan öppnar du ett bildprogram, ett nytt dokument och trycker CTRL + V (klistra in) :)

2009-11-07 @ 12:00:53
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Surriz

Jag är hellre fet och mätt än smal och hungrig!

2009-11-07 @ 12:16:32
URL: http://surriz.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag tror på dig då du säger att du är naturligt smal, men att ens nämna att du gått upp i vikt då du fortfarande är underviktigt är ganska fjantigt. Ja, du är fortfarande smal. Du kan lätt strunta i idealen men ALLA är inte naturligt smala. Jag vägde 56 kilo då jag var 14 år och 154 cm lång - jag hatade mig kropp. Jag hatade att få höra att jag var fet, tjock...



Jag fick bulimi och nu då jag är 21, 160cm väger jag fortfarande 50 kilo. "Tjock, ful, fet" Sitter fortfarande kvar i min skalle och jag ser fortfarande på min kropp så, även om jag vet att jag INTE är tjock längre. Jag är normal.



Jag önskar att jag hade kunnat stå emot då jag var 13, då kanske jag hade sluppit ätstörningarna. Men det gjorde jag inte och du som alltid varit smal och ändå lagt märke till att du gått upp lite i vikt kan omöjligt förstå hur det är att vara rund och gå upp "lite". Om till och med du som är smal har svårt att acceptera att vågen visar lite mer, (hade du inte haft det, hade du inte nämnt det) kan väll försöka förstå oss andra, som inte är naturligt smala?



Bra att du tar upp ämnet! Jätte bra, för det behövs verkligen. Självklart kan även en naturligt smal person göra det - MEN jag ser en viss dubbelmoral i det du skriver.



Kanske bara jag som missuppfattat dig?



2009-11-07 @ 13:15:45
Postat av: Aggis

ja gud det hoppas jag ocksåå!!

2009-11-07 @ 15:21:16
URL: http://asefedini.blogg.se/
Postat av: patricia

jag har skrivit ett litet inlägg om sådant för ett tag sen, men inte riktigt lika dant. vissa bloggar skriver äta mindre, ät inte godis, blablabla.. det har inte bara med det att göra, det är det mitt inlägg handlar om. titta in på min blogg och läs om intresse finns superninja.blogg.se

2009-11-07 @ 17:59:49
URL: http://superninja.blogg.se/
Postat av: - Alexandra!

Jag måste bara få säga om kommentaren som Jenny gav; BMI stämmer inte i alla fall. Min pappa är 1,82 lång och väger ungefär 90 kilo därmed har han ett BMI på 27 vilket är lika med överviktig. Han tränar så hans muskler ger honom en högre vikt, men ändå klassas han som överviktig. Det är så otroligt indivuduellt det här med vikt. Jag är t.ex 1,67 lång och väger 53 kilo och är fullt friskt, har till och med kärlekshandtag. En annan tjej som är 1,67 och väger 53 kilo kan vara underviktig. Så allt är så otroligt indivuduellt, det är mycket som spelar in i vikten.



BMI ska man inte gå efter, tycker jag. Du skrev ett himla bra inlägg! Tack för det! :D

2009-11-07 @ 19:30:09
URL: http://ninjafruit.blogg.se/
Postat av: Erika

denna texten var bland det bästa jag läst på länge! skitbra. Jag är nästa aldrig nöjd med mig själv eller hur jag ser ut och inget verkar hjälpa för att jag ska må bättre. Jag försöker verkligen bättra mig. Denna texten fick mig att må bra! Tack så mycket!

2009-11-07 @ 21:07:54
URL: http://erikalindeblad.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra debatt! jag tror dock inte det har så mkt med smala modeller att göra, utan mer som det stod om allt tjat om övervikt, om hur äckliga tjocka människor är osv. Jag tror att program om övervikt m.m. är skadliga de med, man ser folk på hundratals kilo och äcklas, sen ser man att man själv sitter och äter godis och känner sig lika äcklig.



Jag tycker att några kilo upp och ner är inte så farlig, men allt överdrivs lixom.



igen, jättebra inlägg (Y)

2009-11-07 @ 23:48:29
Postat av: Anonym

shit tycker bara det där är synd! Vad har hänt med världen, den är typ bara baserad på utseende!

2009-11-08 @ 14:29:49
URL: http://theundergrounds.blogg.se/
Postat av: Asil

helt sjukt ju! ja visste nt att d va så många UNGa som vill banta!

2009-11-08 @ 16:42:19
URL: http://everythinginpink.blogg.se/
Postat av: fo

Jag äter det jag vill och jag mår bra. Man ska väll få äta det man vill och inte gå runt och undra " herregud är jag för tjock jag måste banta." ja det kan ju såklart vara bra att äta grönskaer och frukt och röra på sig också men man ska inte vara så fäst vid ideal. Man ska få vara den man är och är du lite åt det "rundare" hållet är du inte ful du är lika fin endå...

2010-06-30 @ 13:29:26
URL: http://capturefrida.blogg.se/




bloglovin



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0